Arrangemang
Topp2019

Tekniska mötet


CHECKLISTA för TEKNISKT MÖTE

Division 1 (herrar) samt Allsvenskan (damer)

Tekniskt möte

1 timma före match - i lokal fri från andra aktiviteter då mötet genomförs. Här skall bärbar dator och skrivare vara ihopkopplade och
gärna uppkopplade. Det är arrangemangsansvarigs uppgift att se till att dator och skrivare kommer fram. Efter tekniska mötet skriver funktionärerna ut laguppställning och ger till speaker. Ibland vill även funktionärerna skriva ut protokoll efter match för att lämna till respektive lagledare.

Ansvarig

Hemmalagets arrangemangsansvarig/matchvärd är sammankallande och ansvarig för
mötet

Deltagare
Arrangemangsansvarig/matchvärd
representant från hemmalaget
representant från bortalaget

ev. domarna, funktionärer och eventuell delegat. Vid match utan delegat ska domarna
närvara.

Tidsschema

Genomgång av procedurer före, under och efter match. Här skall framgå hur inspring
(7 minuter innan matchstart) och presentation arrangeras, eventuella aktiviteter i
pausen och/eller efter match.

Ekonomi

Arrangemangsansvarig/matchvärd ansvarar för att ta hand om domares räkning för
matcharvode samt funktionärers räkningar. Dessa lämnas vid tekniskt möte. Därefter
lämnar matchvärd dessa till kassan i cafeterian alt. till arrangemangsansvarig.

Pausen

Pauslängden ska vara 10 minuter. Arrangör som önskar ha längre pauslängd än den
fastställda ska begära dispens av SHF.

Laguppställningar

Respektive lag skall ha med spelarlistor till tekniska mötet, den skall vara markerad så
det framgår vilka spelare och ledare som skall delta. På denna lista finns hela lagets
spelare. Det är matchvärdens uppgift att stryka de personer på listan som inte skall
spela alt. om funktionärerna gör det.

Uppvisande av spelarnas klädsel

Samtliga Elitserieföreningar (dam och herr) samt Division 1 ska ha ett mörkt samt ett
ljust matchställ (gäller tröja). Bortalaget ska alltid ha med sig båda ställen. Om
bortalaget genomför match med "feltröjfärg" ska detta rapporteras av domare/delegat
och kan medföra ett vite om 5000 kronor.


Val av tröjfärg:

a) Hemmalagets speltröjor b) Bortalagets speltröjor c) Hemmalagets målvaktströja d)
Bortalagets målvaktströja e) Domarna väljer lämplig tröjfärg.

Målvakterna i respektive lag ska bära samma färg på sina tröjor. Extra MV-tröja till
utespelare ska vara i exakt samma färg som ordinarie MV-tröja, hål för att siffran görs
synlig måste täckas med ex. ett finmaskigt nät - uppklippta hål är inte tillåtet. Om
tröjan inte blir godkänd så får laget inte byta till "extra utespelare" under matchen. Spel
med väst är inte tillåtet. Ledarnas färg på tröja/jacka ska skilja sig från
motståndarlagets utespelare. Om spelare vill ha "långärmad undertröja" skall denna
tröja vara i samma färg som speldräkten.

Coachkort

I Division 1 (herrar) samt Allsvenskan (damer) ska alla ledarna på bänken bära coachkort
under match. Kortet skall hängas runt halsen och vara synligt för domare och funktionärer.
Coachkorten kan ersättas med väl synliga bokstäver tryckta på bröstet på ledarnas tröjor
(minst 10 cm). Korten skall överensstämma med protokollet. Korten skall visas upp vid
tekniska mötet. Obs! Endast EN (1) ledare får stå upp och coacha under match.

TO-kort

TO-kortet får lämnas till sekretariatet då egna laget är i besittning av bollen. Kortet
skall lämnas i handen till den funktionär som sitter närmast avbytarbänken. Viktigt att
denna information lämnas vidare från representanten på mötet till berörda ledare.

Säkerhetsföreskrifter

Informera var bår finns placerad. Ingen läkare på plats. Matchvärd ringer ambulans.
Vilka utrymningsvägar finns det i hallen?

Vart beger sig lag, domare och funktionärer i en krissituation? Parkeringen bakom
Mimers Hus

Vid behov skall säkerhetsansvarig/matchvärd följa domarna till omklädningsrum i paus
och efter match samt till parkering efter match. Om domarna delar ut rött kort skall
säkerhetsansvarig/matchvärd vara domarna behjälpliga och se till att spelare/ledare
hänvisas till reserverad plats på läktare.

Frizon

Fotografer får ej befinna sig på långsidan. Arrangör ansvarar för markering med tejp
eller målad linje 4 meter från stolpen på båda sidorna. Där får endast domare befinna
sig.

Golvtorkare

Golvtorkarna skall ha avvikande tröjfärg mot lagen. Skall vara A-ungdom och äldre.

I samband med lag-timeout skall golvtorkarna, utan kallelse från domarna, ställa sig
bakom respektive lag för att direkt efter slutförd timeout torka upp om så behövs. Be
domarna ge tydliga tecken till golvtorkarna.

Kungälvs HK I Box 598 I 442 16 Kungälv I Tel: 0303 - 186 60 I Email info@kungalvhk.se I Hemsida
www.kungalvhk.se

Md partners2019
KHK PARTNERS
Md vistallerupp
LÄS MER OM #viställerupp
Md shepartners2
SHE PARTNERS
Md she web
FÖLJ SHE LAGEN
Md loggaidrottensbingo
Md nyhetsbild forening
Köp e-rabatten och stöd KHK
Md 140610 stiftelsen dunross
Md attityd logotyp web
Md bohuscup web
Md facebook
Md instagram
Nyheter via RSS
Levererat av MyClub