En huvudregel är att sponsring sker till föreningen, dvs ej till enskilda lag eller enskilda spelare. Syftet med denna grundregel är att det är föreningens styrelse som beslutar hur sponsorintäkter ska fördelas. Dock är det tillåtet att lag hittar sponsorer för inköp av material som t.ex. kläder, bollar osv. Dessa ska då inköpas genom föreningens klubbshop.
Se arbetssätt nedan.
Det beskrivna arbetssättet gäller undantag som beviljas av sponsoransvarig eller motsvarande i styrelsen.
Sponsring av enskilda lag. Se separat policy.
Försäljning av varor och tjänster till förmån för lag får ske under följande förutsättningar.
Exempel: Försäljning av mat och dryck i anslutning till matcher är inte godkänt, ej heller rabatthäften eller liknande.
Riktad exponering och marknadsföring av produkter och företag skall godkännas av styrelsen.
Exempel: Det är ok att sälja Newbody men det är inte ok att sätta upp reklam för Newbody-försäljningen i våra lokaler eller på våra spelare. Fråga vid osäkerhet.
Klubben stöttar lag som utför arbeten som gagnar hela klubben.
Exempel: aktiviteter som leder till ökat medlemsantal, större publik vid våra arrangemang mm.